En studie visade att de med vänstersympatier var mer villiga att döda någon i spårvagnsproblemet, om den var vit, än om den var svart. De med vänstersympatier värdesatte alltså i praktiken svartas liv mer än vita. Samma effekt fanns för konservativa, när de skulle bedöma uppoffrande av irakiska eller amerikanska civila (studien gjordes i USA). Överlag visade studien att folk inte vet att de är inkonsekventa i sin etik.(Uhlmann, Pizarro med flera, 2009)
En av forskarna bakom studien är värd att citera direkt ”Another finding that we got is […], that some people, when we presented these results, would say, well, you know, liberals are right because, in fact, a Black life is worth more than a white life (these were white liberals in New York City, Chicago, just so you know).”(Pizarro 2009)
Denna forskares sammanfattning är värd att citera ytterligare, då inkonsekvent tänkande här som sagt inte enbart gäller vänstern – men att ett självutplånande tankesätt hemsöker vänstern även inom andra områden än frågan om liv och död:
”This is not just about consequentialism and deontology; these just provide a nice set of examples of moral principles that other psychologists use. But we’ve also asked, just to give you an example, we asked people about freedom of speech. Do you think that freedom of speech is a principle that should be upheld no matter what? Depending on the scenarios that you give, for instance, so half of the participants we said there’s a Muslim protester that was burning the American flag and proclaiming America to be evil.
When we asked the liberals and conservatives, ‘do you agree with what he did?’ most people say ‘no’. When we ask ‘Do you think that freedom of speech should be protected despite this?’, liberals say ‘of course freedom of speech should be protected!’; conservatives say ‘absolutely not, this is just not right.’ But if you give participants a scenario in which a Christian protestor showed cartoons of Mohammed and proclaimed that Islam was evil, the conservatives say, ‘Freedom of speech should be protected, no matter what!’ And while the liberals say, ‘No way, freedom of speech has its limits!’ (Pizarro 2009)
Allt detta är som nämnt gjort i USA, det är inte säkert att resultatet kan återskapas i Europa. Men det framstår för mig troligt att det kommer gå att reproducera, då många av karaktärsdragen som präglar vänster och högersympatisörer har i andra fall visat sig vara internationella. Denna tankemässiga snedvridning passar även utmärkt in i pusslet över varför rasism och sexism i extrema identitetspolitiska kretsar, omdefinieras till att enbart gälla utsatta grupper, där allt översitteri görs definitionsmässigt till något sällsynt eller försumbart när de riktas mot de som inte har strukturellt förtryck hängande över sig. Det passar in i andra fall också. Som när en man i Sverige liknade ett böneutrop till en åsna och fick en samling fanatiker utanför sitt hem (vissa bärandes kniv enligt vittnen) som ville skada honom för detta hädande, mannen i sig åtalades för hets mot folkgrupp medan de med plan på misshandel eller värre, fick gå fria (Helmerson 2015/02/25). Vad jag vet blev aldrig hädare fälld. Om detta självutplånande finns, begripliggör det även fallet gällande den norska vänsterpolitikern Karsten Nordal Hauken som blev brutalt våldtagen i sitt hem av en Somalisk man, och som sedan uttryckte ansvars- och skuldkänslor över att förövaren skulle utvisas till följd av detta (Murray 2017/05/04:179-180, som i sin tur hänvisar till Nordal 2016/04/06).

För att inte nämna den veganska vänsteraktivisten som dödade den homosexuella marxisten Pim Fortuyn för hans kritik av islam (Murray 2017/05/04:140-142). Vänsteraktivisten motiverade mordet med att Fortuyn ”angripit” muslimer, dessa angrepp var ju endast i form av kritik mot islam som ”bakåtvänd” –  Fortuyn kritiserade inte muslimer som grupp (vad jag vet) utan specifikt islam som lära. Även om Fortuyn hade kritiserat muslimer som grupp, kunde man förvänta sig en viss gruppsolidaritet från de på vänsterkanten. Då Fortuyn utsattes för dödshot från muslimer, vänsteraktivisten borde ha känt att han och den livsstilsliberala Fortuyn, tillhörde samma gemenskap som hotades av högerfundamentalister. Men så blev det icke.

Med risk för att bli tjatig kan vi nämna den tyskturkiska vänsteraktivisten som blev våldtagen av tre män, och som därefter ljög om att dessa skulle vara etniskt tyska män. En lögn vilket förstås underlättar för dem att undgå rättvisa. Hon erkände senare till lögnen och uppgav att de var flyktingar. Därefter skrev hon ett öppet brev till dom, i brevet bad hon om ursäkt för den ökade mängd rasism de skulle utsättas för till följd av detta (rasism mot våldtäktsmän, är nog inte rasism om du nu inte identifierar ras eller kultur väldigt brett). Och tillade att de tre förövarna förtjänade att vara fria (Murray 2017/05/04:201-203, hänvisar i sin tur till det öppna brevet länkat nedan). Nu råkar jag tycka att sexualförövare ska sitta bakom lås och bom, men det kanske är utslag för min undermedvetna rasism. Man kunde förvänta sig att hon som vänsteraktivist skulle känna igen dessa våldtäktsmän som sexister, och därmed känna att gruppen kvinnor behövde stärkas genom att låsa in våldsamma sexister. Istället kände hon att det var gruppen rasifierade, som var i större behov av att stärkas. Specifikt stärkas genom att tre våldtäktsmän skulle få det lättare att undgå rättvisa.
I ett annat liknande fall hade en aktivist för öppna gränser blivit gruppvåldtagen av en grupp flyktingar, hennes medaktivister övertygade henne att förtiga händelsen för att inte skada deras rörelse. Vilket hon först gick med på, men senare anmälde händelsen, varpå hon kritiserades för att anmäla våldtäkten till följd av sitt ”agg” (Murray 2017/05/04:203, hänvisar till en artikel utan angiven författare med namnet ”Attivista stuprata da un migrante ‘ Gli altri mi chiesero di tacere'”)

Det framstår helt enkelt som om vänstersympatier ofta samvarierar med en form av gruppmasochism. Jag säger detta som en stolt medlem av tokvänstern, så självklart är det inte alla i tokvänstern som lider av denna masochism. Forskningen som styrker min tes, är än så länge blygsam. Det är helt möjligt att jag kan motbevisas längre fram i frågan. Men i dagsläget vågar jag hävda att vi inom vänstern plågas av att vissa av våra högljudda kamrater lider av viljan att utelämna, förringa och uppoffra sin egna grupp – antigen som vit, som man, som cis etc. Detta blir av uppenbara skäl kontraproduktivt, och bör inte sammanblandas med att hjälpa de utsatta grupperna. Att hjälpa utsatta grupper är något viktigt, men självgissel är skadligt,och är något vi får försöka assistera våra välmenande vänstervänner att se dårskapen i.

Källa:
Hauken, Karsten Nordal (2016/04/06) ”Jag ble voldtatt av en mann” NRK.
Helmerson, Erik (2015/02/25) ”Inga svenska hädelselagar” DN.
Pizarro, David (2009) ”A New Science of Morality, Part 6” Edge.org

Det öppna brevet: https://linksjugendbhvcux.wordpress.com/2016/02/24/kein-pegida-shit-in-bremerhaven-2-0/

Uhlmann, Eric Luis; Pizarro, David A.; Tannenbaum, David; och Ditto, Peter. H (2009/10) “The motivated use of moral principles”
Judgment and Decision Making, volym 4, nummer 6; sida 476-491.
Murray, Douglas (2017/05/04)”The Strange death of Europe”
Bloomsbury förlag, E-book.

Ingen angiven författare (2015/09/25) ”Attivista stuprata da un migrante ‘ Gli altri mi chiesero di tacere'” Corriere Della Sera.
Länk: https://www.corriere.it/cronache/15_settembre_25/attivista-stuprata-un-migrante-mi-chiesero-tacere-non-creare-scandali-496d3388-6370-11e5-9954-7c169e7f3b05.shtml
Annonser